26 november 2009

Forts. Nationella.

Såhär lade jag upp mitt PM (Jag valde en bild och en text.):

PM - ”Blod är tjockare än vatten”

Skriv infallsvinkel och vad du ska prata om. Såhär skrev jag:
Jag har valt infallsvinkeln; ”Blod är tjockare än vatten”. Det jag ska prata om är när familjer splittras på ett eller annat sätt.


Presentation av text

Vad handlar texten om? Vem har skrivit den?

Vad säger texten mig?

vad känner du om texten? Räcker med en mening här om man inte kommer på mer.

Presentation av bild

vad ser du på bilden? vad föreställer den? Vem har gjort den osv.

Vad säger bilden mig?

Vilken känsla ger den? Vad får den dig att tänka på?
Bilden som jag valde t.ex. fick mig att tänka på hur känslor kan se ut på papper.

Varför har jag valt bilden och texten? Motivering.

ja, varför valde du bilden? Varför valde du texten? Här kan man vara personlig. Om du skrivit om blod är tjockare än vatten kan man relatera till något som hänt hemma. Kanske en skilsmässa?


Skriv inte alltför mycket då ditt PM ska vara på 300ord. Nationella handlar jättemycket om att följa instruktioner. Se till att du gjort det och skriv inte mer än 300 ord så ska det gå bra!

Lycka till!
//Alexandra

Inga kommentarer: