23 november 2009

Lars von Triers Antichrist, Det värsta jag sett.

Jag är en person som älskar skräckfilmer, alla sorter av skräck. Jag har mina skräckfavoriter som är en salig blandning av monster/aliens/psykologisk och "bu" skräck. Jag är inte den typ som sitter och blundar när det kommer något hemskt, men jag börjar verkligen ogilla hur filmerna är upplagda idag.
Det ska vara värre, äckligare och framförallt ska det vara så vidrigt att man börjar undra över vart gränsen går, eller snarare gick? Jag pratar om filmer som last house on the left och framförallt Eden lake. Här trodde jag att jag hade sett den absolut värsta filmen i mitt liv, men hör och häpna det har kommit en ännu värre film! Helvetet har fått sig ett namn; Antichrist.
Visst har man sett många skräckfilms dängor som man inte ens reagerat något vidare över. För mig handlar det då om filmer som; The ruins, drag me to hell, shrooms eller andra filmer du kan lista ut handlingen på efter 5min. Det finns faktiskt inte mycket man reagerar på idag när det gäller film och ibland behöver man en släng av något verkligt hemskt, för att reagera. Då kan man ju tycka att Antichrist kan vara en sådan film? Och ja, på sätt och vis var den ju det. Men man får nog se den här filmen som en form av konst istället för en skräckfilm...

Filmen handlar om ett par som mister sin 5-åriga son och mamman till barnet drabbas utav panikångest. Hennes man är terapeut och trotts att han vet att man inte ska behandla sina egna/nära och kära så gör han det ändå, och det är här som allting bara går fel. Det är också här jag slutar titta, det är så fruktansvärt horribelt allting så det går inte att titta på. Filmen innehåller en massa sex och dem sparar inte mycket åt fantasin. Det kanske låter lockande men det här är sex på ett plan som får en att aldrig någonsin mer vilja ha sex. Ni som känner mig vet att jag kan vara grov i käften och prata öppet om sex osv, när jag såg filmen blev jag faktiskt generad och äcklad på samma gång. Konstig kombination kan man tycka men det är lättast för mig att beskriva det så.
Ett par positiva saker finns dock att säga om filmen. Den är mycket vackert gjord med väldigt detaljerade scener och jag tycker skådespeleriet är helt fantastiskt!
Så, för dig som vågar, vill och tro dig ha ryggrad till det; hyr filmen. Du kommer få ditt livs upplevelse på det värsta planet för detta är en riktigt djup film.

Lars von Triers; Antichrist:


Ha en fortsatt bra dag allihop!

//Alexandra

Inga kommentarer: