26 november 2009

Nationella proven-tips.

Jag tänkte ge lite tips inför nationella, den muntliga delen. I svenskan får man ett häfte och därifrån ska man välja en bild eller en text, man måste ha ett verk ifrån det häftet. Jag var bekväm och valde både en bild och en text ur det häftet man fick.

Några tips jag kan ge för att klara det muntliga är;

Prata långsamt! Du får fem minuter på dig att prata och helst skall du prata i 3min för att få godkänt.

Öva på någon innan som kan ta tid på dig. För även om fem minuter är lite i verkligheten så kan det bli vädligt svårt att hålla sig till ett ämne och prata om det i fem minuter. Jag trodde att jag pratade längre än vad jag gjorde.. så öva, öva, öva!

Ögonkontakt är jätteviktigt att ge sin publik. Man får minus på nationella om man inte kan slita sig ifrån pappret.

Håll den röda tråden när du pratar. Svamlar du iväg blir det minus. Stanna inte mitt under din presentation och fråga vad klockan är.. då får man ig.

Våga vara tyst och ta pauser! Kommer du inte ihåg vad du skall säga så ta en paus, andas och börja igen. Det kan man inte få minus för.

Lägg betoning på viktiga ord. Här kan man också ta en paus om man vill att ett ord ska sjunka in oprdentligt.

Nationella proven i år handlar om relationer och starka band. Se till att du pratar om något som berör dig! Man ska vara personlig på ett sätt som har med PM:et att göra. Vill man ha godkänt behöver man inte vara personlig, men för högre krävs det att man kan relatera till något i sitt liv.

Personligen avskyr jag att prata inför människor på det här viset så när jag skulle prata så tappade jag faktiskt tråden, men i och med att jag tog pauser, hade ögonkontakt med publiken så fick jag nästan ett VG iaf =)

Kör hårt allihop och lycka till!
//Alexandra

Inga kommentarer: