03 november 2009

Svininfluensa

Denna influensa ställer en så många frågor, och det känns inte som om att man får några svar. Det första man kan börja med är; ska man vaccinera sig? Eller snarare; vågar man vaccinera sig?
Jag har ett bra skäl till att vaccinera mig, och det är för att jag inte skall smitta andra människor. Jag har trotts allt en mormor med hjärt och kärlsjukdomar och om hon får influensa (egentligen vilken som helst) så är hennes liv i fara... Och jag vill inte vara orsaken till någon annans död.
Men sen om man vaccinerar sig, kommer viruset bli värre då? Virus kan inte bli resistenta, bara bakterier. Men däremot kan virus "tuffa" till sig. Så frågan är, ska man skita i att vaccinera sig och låta sig själv bli sjuk för att viruset ska bli lättare? Eller ska man vaccinera sig, om inte för sig själv, för andras skull?
Denna massvaccinering, den skrämmer mig lite grann faktiskt. En del tror att dem gömmer något, andra tror det har med pengar att göra och en tredje tror att det har med produktionerna att göra. Alltså, om nu siffrorna stämmer över hur många som kommer insjukna, så skulle Sverige stå still i produktion.

På text-tv stod det om ett nytt dödsfall av svininfluensa, läser man mer noggrant stod det såhär; "En person har avlidit i svininfluensa i Örebro län. Det är det tredje konstaterade svenska dödsfallet.
Den döde är en man i 50-årsåldern som hittats död i sin bostad i lördags. Vid obduktionen hittades en pågående influensainfektion, men även en hjärtinfarkt. Man uppger att hjärtinfarkten var färsk och att det är omöjligt att säga hur mycket influensan påverkade."

Efter att jag läst detta kommer hjärt och lungfondens reklam upp på teven, vilket kändes lite komiskt faktiskt. Men man undrar ju, hur farlig är influensan? Han var en i riskgruppen, så om nu influensainfektionen fått riktigt grepp.. hade han dött av den då?

Jag bara undrar... vad gör man?

Inga kommentarer: