02 augusti 2009

Kvavt!

Det är så varmt ute, de är så tryckande! Det känns inte som om att man får någon luft i lungorna när man andas >.<
Jag vet inte varför, men just nu så har jag extremt mycket ångest. Jag försöker slå min väg tillbaka till verkligheten, men att slåss med hjärnan är inte alltid lätt.
När jag får ångest, brukar jag tänka tillbaka på den tanken jag hade när jag fick ångest. När du söker igenom minnet efter den tanken, så kommer du fastna på den som gör att du börjar få ångest igen. Men låt inte ångesten ta dig, utan fråga dig själv: Vafan, varför fick jag ångest för det här? Gå igenom varför, säg att det var löjligt till dig själv och sparka bort den! Enklare blir de om du kan föreställa dig själv i dina tankar, när du sparkar bort den.
Om inte det fungerar brukar jag tänka såhär:
Det händer inte på riktigt, det finns inte (har jag kommit så långt brukar jag lägga fingrarna på närmsta ställe där man känner pulsen, och lugna ner mig själv genom att verkligen känna att pulsen är normal).

Fungerar inte det, har jag en sista lösning som alltid fungerar på mig:
Det är alltid lättare att förlora sig själv till ångesten, men håll kvar! Ta tag i verkligheten! Lukta på blommor, luktar den gott? luktar den grönt? Hur ser bladen ut? känn på former eller väggar och känn, är dem släta? sträva? eller lena?, titta (och titta verkligen) på något som gör dig lugn, lyssna på en lugn låt och sjung med kanske? Vad kände personen när denne sjung låten?, ta fram ett bra minne. Använd alla dina sinnen och försök att dra dig tillbaka. Smaka på saker, vad smakar de där äpplet egentligen? Hur luktar mjölken? Hur ser vattnet ut, vad händer om jag stoppar ner fingret i glaset? Var det kallt, lagom eller fesljummet? Allt detta får dig att komma tillbaka till där du är NU. Du är här, i det här rummet. Du finns nu, låt inte ångesten få dig att tro annat! Du är här. Du är inte ensam.

Nu försvann min ångest, faktiskt =) Jag tror jag ska laga mat, för jag kände hur hungrig jag var. Hoppas de inte blir åska nu bara, det är verkligen åskväder ute.
Ha det gott!
//Alexandra

2 kommentarer:

Fia sa...

Haha va rolig du är :) Blogg är som terapi? Enda stället man kan häva ur sig tankar och idéer utan att bry sig om folk vill läsa det eller inte. Din sida där du gör helt som du vill. Heja bloggen!

simone sa...

Sv: Bra tips där alltså, inte tänkt på det sista du nämnde om blommor och liknande, får pröva det nästa gång, som att lura hjärnan att fokusera på något enkelt i närheten! Tack hjärtat! :)