15 juli 2009

Paradise hotel och Rockweekend

Jag sitter uppe här nu och kan inte sova. Linus ska jobba tidigt imorgon så han ligger och snarkar för fullt. Så nu när jag ändå sitter här skummar man igenom kanalerna på teven och jag fastnar alltid på 6an, eftersom att de är där scrubs, 2 ½ men, family guy och simpsons går. Men nu har dem smällt upp danska versionen av paradise hotel också. Jag vet att jag såg på det när de var nytt och det har ju inte alls förändrats vad jag såg.. fast nu är det bara sex, sprit och mer sex det handlar om. Jaja.. de är inte direkt min genre men de finns säkert människor som tycker det är underhållande =)

Nu har jag varit uppe i Kilafors, 2 mil ifrån Bollnäs och härjat. Jag åkte upp förra onsdagen och kom hem på fredagen. Jag och en kompis till mig, Peter, hade fått jobb där som funktionärer. Han skulle stå i entrén och jag skulle städa. När vi kom dit slogs vi av regn och kyla. Åkern som festivalen låg på blev snabbt lerig och snart var man frusen, lerig och blöt enda in i märgen. Vi skulle börja jobba på torsdagen så vi bestämde oss för att åka dagen innan så vi fick mer koll på läget och sådär. När vi kom fram var vi tvungna att invänta Gustav (han hade hand om oss funktionärer) skulle komma, vilket han skulle göra runt halv elva och vi var där nio. Så vi drog iväg till Bollnäs och köpte mat, gick på toa och käkade.
Avgasröret på bilen hoppade av så det fick vi ta och laga de med hushållssnöre och pinnar. Det fungerade iaf ett litet tag... hm ^^
När klockan slog tio åkte vi tillbaka till Kilafors och då hade Gustav turligt nog kommit. Vi anmälde våran ankomst och trodde att vi skulle få band så vi kom in på campingen, men det fick vi inte så det var bara att åka tillbaka till Bollnäs där vi spenderade vår första natt, i baksätet på astran vi hade fått låna. Det var helt okej faktiskt, bara lite kallt men det löste sig!
På torsdagsmorgonen vaknade vi utav att regnet slog emot rutan och vi suckade och klädde på oss, käkade frukost och for iväg till festivalområdet igen. Där fick vi äntligen våra band! Så nu kunde vi äntligen komma in på campingen och området där festivalen var. Det blev snabbt ännu lerigare och folk började bada gyttjebad. Det såg riktigt kul ut =P Hade man haft stake hade jag fan gjort samma sak! Men iaf, klockan slog 15 och vi skulle börja vårat första pass. Det var rövkallt ute och regnet fortsatte att forsa ner och inte ens en poncho fick man när man jobbade. Peter hittade sin plats vid entrén medans jag fick stå och huttra vid informationstältet på att Gustav skulle dyka upp, vilket han gjorde efter en halvtimme och sa att vi kunde komma tillbaka klockan 18 igen. Det var jag och en kille till, Brian heter han, glömde nämna de =) Men vi bestämde oss för att ses igen på samma plats iaf.
Jag stack ner för att kolla på vad Peter gjorde och hjälpte till med att vakta entrén. Det var skitkul att stå där :D Massa trevligt folk! Klockan slog sedan 17 och jag drog mig till rockklassiker tälter för att kolla när min "låtsasbror" Andreas skulle spela tillsammans med Dreamland. Jag hann träffa honom innan spelningen och jisses vilken skön människa han är! Jag tycker det är tråkigt att man träffar han så sällan som man ändå gör, men iaf. Jag stod där och tittade på när Dreamland spelade och dem var faktiskt helt okej tycker jag =) Jag hann slänga ett ord till med Andreas och bad om att få deras autografer om han hittade något att skriva på (vilket slutade med att jag fick deras skiva GRATIS och signerad ;P).
Klockan var nu snart 18 så jag vadade tillbaka till informationstältet för att hitta Gustav, men han var borta och jag började bli irriterad. Jag lyckades hitta honom och drog tag i honom och frågade vad som sker och han sa att städföretaget inte ringt ännu. Allvarligt? Mer koll än så kan man väl ha? Efter ytterligare en halvtimme var jag inte på alltför bra humör och lyckades rycka tag i Gustav igen och då fick han tummen ur röven att ringa dem. Men tydligen så svarade dem inte så han sa att vi kunde komma tillbaka morgonen därpå klockan 18. Bra organiserat?
Jag vadade iaf fram i gyttjan tillbaka till Peter och höll han sällskap resten utav kvällen =) Jag fick beröm för att jag hjälpte till iaf. Det kändes sketa bra som man säger.
Kvällen slutade klockan 21 och nu var jag grymt hungrig. Peter hade haft jättekul, han såg verkligen ut att trivas med att vara dörrvakt och det tycker jag starkt att han ska fortsätta med ^^ Jag tror jag ska välja entrén nästa år också. Aldrig att jag tar städ igen.
Vi drog ur astran ur gyttjan och for iväg till Bollnäs igen. Där fick vi av oss våra leriga kläder, på med nya och varma kläder (tack Gud för tvättade kläder och en varm skön bil!) och nya torra skor innan vi drog till Max och käkade. Att mat kan smaka så gott =) Vi drog tillbaka till samma ställe som vi sov på dagen innan, tjötade lite om allt mellan himmel och jord och käkade naturgodis innan vi gick och la oss.
Fredagen började återigen med regn.. Jag började må dåligt och samma Peter. Men vi tänkte att vi kunde försöka iaf. Vi tog fram frukosten som bestod av bröd, renost och bravo juice. Jag var tvungen att duscha håret för jag hade lera överallt i det, så vi gick in på toaletterna på en rastplats där iaf jag bestämde mig för att tvätta håret. Jag, jag som är så rädd om mitt fina hår duschade i ett handfat på en rastplats bland fimpar och gammal öl. Fräscht, men hellre de än fett hår tycker jag.
Efter frukost och dusch bestämde vi oss för att kolla in Bollnäs på dagtid och strosade omkring där och kollade in alla butiker. Vi letade efter billiga regnställ och stövlar. Otroligt nog fanns de faktiskt stövlar kvar, man fick ju höra att folk hade åkt till Bollnäs för att köpa stövlar och att det skulle varit slutsålt, men de fanns =) Fast vi köpte inga då vi blev ännu sämre och bestämde oss för att ingen av oss skulle orka med en dag till i regn, blåst och kyla. Men vi skulle iaf tillbaka till festivalen så att vi kunde sjukanmäla oss. Vi hade köpt extra mycket plastpåsar ifrån hemköp som vi virade runt fötterna så att vi inte skulle lera ner oss lika mycket igen.
Inne på festivalen hade dem lyckats få bort lite utav leran med hö som sög åt sig allt vatten, annars var där ingen förändring. Vi vadade fram till infotältet och fick Gustavs mobilnummer och sjukanmälde oss och drog HEM! Klockan var då 15.00.
När klockan var 04.40 gick jag och la mig igen. Så bilresan hem tog 14timmar >.<
Utöver detta var de en rätt kul upplevelse :D Jag fick inte sett så många band, men dem jag hann se var; Fatal smile, Billion dollar babies, Dreamland, Dead by april och Dia psalma.
Nästa gång de är festival ska jag ha med mig tjocktröja, regnställ, gummistövlar och bo på hotell! Och jag kan lugnt säga att de aldrig varit så skönt att vara hemma som de var just denna helg...

Bilder ifrån festivalen kommer jag antingen lägga in på bilddagboken eller facebook och länka, så ni får se hur det såg ut ^^
Ha en bra kväll
//Alexandra

Inga kommentarer: