15 mars 2009

Mösepös och sallad.

Nu har jag precis varit nere i växthusen och svettats omkring i värmen. Det är ganska varmt där då vi har exotiska växter som kräver de.. Och det är inte roligt att jobba i. Huh.. tungt är de. Har sprungit runt som en idiot och vattnat alla växter. Vi har rätt mycket pelargoner därnere så man kanske skulle köpa en. Jag gillar pelargoner. Lättskötta saker.
Peperomia är också en väldigt fin växt. Om man nu inte står ut med lukten ifrån pelargonen så är Peperomian hur snygg som helst med sina silverglittriga blad.

Jag kan kanske tipsa lite om hur man kan göra en annorlunda sallad.
Nu är det tulpanens månad och grejer, vilket betyder att dom flesta har tulpaner i sin närhet.
Tulpanblad är fullt ätliga om dom inte är besprutade (då får du äta dom på egen risk).
Dom smakar väl ungefär som vanlig isbergssallat, fast lite knaprigare.
Sen kan du byta ut gurkan mot gurkört (man kan även frysa ner denna blomma i iskuber och ha den i drinkar). Den smakar gurka och hela blomman går att käka. Den e väldigt fin med sin blåa färg och stjärnform.
Ringblomma kan man också äta (calendula officinalis). Den är större och dom vanligaste färgerna på dom är orange och gul.
Krasse går också att äta, blommorna är små och finns i olika färger (den smakar pepparaktigt tycker jag).
Det kan alltid vara kul att variera dessa med andra grönsaker eller bara använda som dekoration på bakelser, tårtor, mat och annat bös.

Näe jag blir glad av växter och att få sköta dom. Är dom missnöjda så är dom inte blyga för att visa det inte. Men är dom de så är dom väldigt fina att titta och lukta på.
Jag älskar att jobba med kroppen.. kratta å sånt har jag inte de minsta emot. Jag önskar att jag kunde få en gräsplätt att göra något på. Men det får väl bli när man blir äldre :D

Ha de gött alla!
//Alexandra

Inga kommentarer: